Your address will show here +12 34 56 78
Vizualizare 1 articol (din 1 în total)
  • Autor
    Posts
  • #7618

    This is a subject of debate on the public policy proposal on "Strengthening the social status of the artist, author, creator in Romania".

    Întreaga documentație și studiile la care face referire Varianta de Soluționare propusă pot fi accesate în secțiunea Utile: https://statutulartistului.ro/utile 

    We look forward to your feedback in the following format:

    Proposed amendment: ..................

    Justification: ........................

    Debate section: Proposed solution

    V1 (recommended): Consolidate an artist's statute by clarifying by harmonizing (correlating and modifying) the legislation of this social and professional condition

    This option is recommended because it proposes strengthening the status of the artist through a clarification by harmonizing (correlates and modifying) the legislation of this social and professional condition by providing solutions at system level rather than punctual remedies or social or legislative imbalances. Thus, an umbrella definition, inclusive, and a societal positioning of the artist, creator, author is envisaged for this PPP. The obligations of organizations and individuals benefiting from rights and facilities, and the means of monitoring and reporting, should be regulated as transparent, objective and predictable procedures and not hampering the right to free expression and freedom of association (cf. Charter of Fundamental Rights of the European Union).

    It seeks to ensure an inclusive legislative framework for socio-professional recognition of the artist, creator, author, through his rights and facilities conferred, guaranteed and intermediated by creator organizations and collective management bodies - under the right of equal opportunities fundamental right in the Romanian Constitution and in the European Union) and in accordance with the right of free association (idem) - and a potentiation of the extended cultural field through priority directions of action for information, counseling and training.

    The cross-cutting action axes in the implementation of the Recommended Settlement Option should follow:

    ● armonizarea legislativă, eliminarea contradicțiilor și confuziilor generate de multitudinea de legi:

    ● informări constante pentru artiști și lucrători culturali prin întâlniri organizate în țară privind drepturile și obligațiile domeniului cultural extins și conex, cu invitați de la Ministerul Educației Naționale, Ministerul Muncii și Justiției Sociale, Ministerul Culturii și Identității Naționale, Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, ANAF, ORDA etc

    ● colaborarea cu experți cu o vastă experiență atât în sectorul creativ pentru consultanță specializată în probleme specifice domeniului (profesionalizare, contracte, reglementări drepturi autor etc.) (Centrul Artistului)

    The present public policy proposal on the social status of the artist, creator and author proposes a) methodological norms for applying and completing the legislation regulating the functioning of the extended cultural field:

    ● Introducerea de definiții ale artistului, creatorului, autorului: modificare DECRET-LEGE nr. 27 din 14 ianuarie 1990 privind organizarea şi funcţionarea în condiţii de autonomie economică a organizaţiilor de scriitori, artişti plastici şi compozitori, creatori de film şi de teatru sau/și Legea dreptului de autor sau/și o lege nouă. Sunt propuse modificări legislative care să definească artistul, creatorul, autorul, cu referiri la legislația deja existentă (Clasificatorul Ocupațiilor din România, Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, legile speciale precum Legea nr. 328/2006 pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 39/2005 privind cinematografia și Ordonanța nr. 21/2007 privind instituțiile și companiile de spectacole sau concerte, precum și desfășurarea activității de impresariat artistic). Pe lângă definiție ar trebui menționate statutele sale fiscale și profesionale.

    From the analysis of the 2018 perception survey (300 respondents), the level of affiliation to various bodies in the field is very low. On the one hand, as the data show, one reason is the lack of motivation (no gain) and on the other hand the respondents claim that effective professional associations are needed, therefore another reason for non-affiliation is the perception of inefficiency of existing organisms at present. Thus, only 45% of survey respondents are members of a creative association, and about 2 out of 10 have said they have no benefit as a result of affiliation.

    Componenta legislativă a statutului artistului trebuie conturată ca politică publică alternativă, în prealabil considerând ca trebuie definit „Artistul”: un artist calificat sau un artist prin vocație, un artist angajat sau un artist liber de contract, un artist care dorește și acceptă să adere la structuri organizatorice profesionale sau un artist independent – raportat la cele anterior enunțate ar urma a fi stabilite rolul și locul artistului în societate, drepturile conferite și obligațiile pe care și le asumă, corelative drepturilor de care beneficiază.

    ● reglementări juridice legate de particularităţile fondării şi activităţii uniunilor de creaţie – ca organizații de creatori, ca asociații profesionale, ca organizații reprezentative și de utilitate publică, prin:

    - introducing the definition for creative unions / creators / creator associations as a professional association in the field of culture, and establishing the representativeness criteria that confer the status of a social partner empowered to represent their members in the institutionalized social dialogue (other entities mentioned in Law on social dialogue) to: DECRET-LAW no. 27 of 14 January 1990 on the organization and functioning under conditions of economic autonomy of organizations of writers, artists and composers, film and theater creators, Law no. 62/2011, updated 2018, the Law on Social Dialogue and in Ordinance no. 26 of 30.01.2000 on associations and foundations approved with amendments and completions by Law no.246 / 2005 - in collaboration with the representatives of the existing creators' organizations. At present, laws of the creation of unions, creators 'associations, and creators' organizations appear in the legislation.

    - regulating the public utility status of creators' organizations by clarifying rights and obligations plus mentioning a re-accreditation at a finite time - in Ordinance no. 26/2000 on associations and foundations, approved with amendments and completions by Law no.246 / 2005 - in collaboration with the General Secretariat of the Government

    - the modification by removing the restriction of belonging to the National Union of Creator Unions - in Law no. 136/2015 for the financing of representative culture magazines in Romania, awarded distinctly for the journals of the Creator Unions in Romania and in Order no. 2664/2003 for the approval of the Criteria and procedure for granting the status of public utility to the associations, foundations and federations which carry out activities within the competence of the Ministry of Culture and Cults and in Law no. 118/2002 on merit indemnity - in collaboration with representatives of the Committee on Culture of the Chamber of Deputies

    - modification by deletion of Annexes 1-8 (lists of organizations of creators who have access to the stamp), mentioning as recipients of "creator organizations" - in the Methodological Norm on the collection, collection, use, recording and control of the destination of the sums the application of the literary, cinematographic, theatrical, musical, folklore, plastic art, architecture and entertainment stamps as well as the procedure for requesting and communicating the options of copyright holders or holders of rights related to copyright or, as the case may be, of their heirs from October 14, 2003 - in collaboration with the representatives of the Committee on Culture of the Chamber of Deputies and the Ministry of Finance

    In addition to the status of an artist, creator, author involved and informed, this PPP follows b) specific information, counseling and training activities at national level on the rights and obligations of the artist and his ecosystem through: Also in the direction of a statute of a artist, creator, involved and informed author, this PPP follows b) specific information, counseling and training activities at national level on the rights and obligations of the artist and his ecosystem through:

    ● sesiuni de consiliere juridică și profesională specializate pe domeniul cultural extins, prin intermediului unui organism numit Casa Artistului, aparținând de Ministerul Culturii și Patrimoniului Național

    ● sesiuni de informare online dar și offline, la nivel național privind drepturile, facilitățile și obligațiile artiștilor, creatorilor și autorilor, cu invitați din organizații de creatori, organisme de gestiune colectivă, instituții finanțatoare de cultură, instituții artistic-vocaționale, Casa de Pensii, ANAF etc.

    ● sesiuni de formare profesională în domeniului advocacy cultural, în direcția creșterii sustenaiblității domeniului prin inserția de specialiști (per sector, per breaslă etc.) capabili să centralizeze problematici, să formuleze și să propună schimbări legislative, să monitorizeze, să evalueze și să continue pe termen lung dezvoltarea legislativă armonioasă a domeniului.

Vizualizare 1 articol (din 1 în total)
  • Trebuie să fii autentificat pentru a răspunde la acest subiect.